torsdag 31. januar 2008

Presentasjon av faget

Da jeg våren 2007 valgte kultur og kommunikasjon så jeg for meg et nytt og spennende år til høsten. Bortsett fra fremmedspråk var dette første gang vi kunne velge hvilke fag vi ville ha. Jeg hadde ikke tenkt så mye over hva faget innebar, men hadde en liten anelse.

Noe av det første vi gjorde var å tegne hånden vår bare ved å se på hånden og ikke på arket. Det viste seg å være vanskeligere enn det hørtes ut som, men etter en del øving startet krussedullene å likne mer og mer på en ordentlig hand (se bilde lengre ned).

Siden det ikke ble laget noen bok til faget har vi i løpet av året fått utdelt diverse hefter. Noen mer spennende enn andre. Et hefte jeg ble spesielt fasinert av var M.C. Escher – Grafikk og tegninger. Heftet er fult av bilder basert på at alt stammer fra en grunnform, mønstre som går inn i hverandre og matematisk uløselige bilder. Det faktum at noen kan lage slike bilder uten hjelp av nyere teknologi fasinerer meg.

Da jeg fikk vite vi skulle snakke om politikk ble jeg litt skuffet, ettersom det er et emne jeg interesserer meg lite for. Dette gjorde oppgaven også litt vanskeligere siden jeg ikke var helt sikker på hva de forskjellige partiene jobbet for. Det ble også snakk om fargebruk og symbolikk. De forskjellige partiene har forskjellige farger etttersom hvor de står og ved å gå dypere inn i fargenes betydning kan man få et litt klarere syn på hvor partiene ligger. .

Vi har også vært innom forskjellen på å se og å betrakte. Noen ganger kan det hende vi overser ting hvis bare bare ser på det og ikke betrakter det. Synet kan også bedras hvis vi ikke er obs. Et eksempel er fra heftet Å se og å betrakte. Der kan vi se et bilde av en liten mann som danser på fingeren til en jente. Tenker vi oss om vet vi jo at dette ikke går ann og at mannen mest sannsynlig står mye lengre bak. Et annen eksempel er fra det første heftet vi fikk. På side 34 i heftet i øverste høyre hjørne ser vi noen linjer med med mange små streker på tvers og det kan være vannskelig å finne ut om linjene er paralelle eller skjeve.

Bildeanalyse har vi og vært innom. Det var spennende å se hvordan man kan oppfatte et bilde hvis man fjerner alle faktorer bortsett fra én og deretter legger litt etter litt tilbake på plass. Synet man har på bilde blir da som regel veldig forskjellig til slutt enn det var til å begynne med.

Filmer har vi sett en del av, til min fornøyelse. Både literær og skjønnliterær. Via disse filmene fikk vi se forskjellige kulturer og siden vi lærte det via film ble det en helt annen opplevelse. Det jeg liker ved dette faget er at vi lærer det samme vi kunne lært i andre fag, men vi lærer det på en mer kreativ måte som gir mer motivasjon og bedre humør :D. I juletider snek nisser fra hele verden seg inn i klasserommet og allerede på nyåret har vi klart å se 3 nye filmer.

Min konklusjon av dette fager er at det er et spennende fag hvor man lærer litt av alt og jeg ser fram til resten av terminen.

Ingen kommentarer: