onsdag 3. juni 2009

Sommer og sol?


For noen tiår tilbake kom det en ny ferietrend: Charterturer til "syden". Mallorca, Kypros og Kreta er eksempler på de mest ferierte stedene. Lange dager på stranda, solbrente neser og solbrilleskille og fargerike drinker i alle varianter er et stereotypisk bilde på hvordan en sydentur skal være.

Trender forandrer seg hele tiden. Vi går ikke lenger med firkantbukser og skulderputer slik de gjorde på 70- og 80-tallet, og trendene forandrer seg også i reiselivet. I dag starter fler og fler å se på typiske sydenturer som "harry", med god hjelp av programmet "Charterfeber" som vises på TV3. Hvor reiser vi da? Storbyferier er så klart et alternativ, og et nokså populært et også. Men de stedene vi virkelig vil besøke, er eksotiske og spennende steder vi kanskje aldri har hørt om som Kuala Lumpur og Botswana. Jeg må innrømme at jeg selv er litt lei den sypiske sydenturen til Hellas og Spania. Jeg vil også oppleve det eksotiske. Jeg drømmer om å bo på et vakkert hotell dypt inne i en regnskog, ombringet av blomster og trær jeg aldri har sett, og dyr man vanligvis bare ser på tv. Det er spennende med nye kulturer, og grunnen til at jeg er spesielt lei syden-kulturen, er at den i løpet av de siste årene har mistet sin sjarm. Du ser ikke lenger de hvite murhusene med de blåe vinsuskarmene, og de gamle fiskebåtene med lubne grekere med bart om bord. Hvorfor? Fordi kilometer med bademadrasser, badehåndklær, badeleker, turistinformasjoner, osv sperrer utsikten. Hvor blir mitt neste reisemål? Det er ennå ikke bestemt. Kanskje jeg bare må kaste en dartpil på et kart over Afrika eller Asia og se hvor jeg ender, så får jeg kanske se apekatter.

Ingen kommentarer: