torsdag 11. desember 2008

Hvit eller sort jul?

Jula er en høytid som feires over store deler av verden hvert år, og siden tradisjonen er så spredt, er den også veldig forskjellige fra sted til sted. Jula er til for å feire Jesu fødsel. I Norge er det en del som drar til kirken på formidagen julaften, mens i Guatemala i Mellom-Amerika går alle til midnattsmesse i kirken. Men er det nå slik at alle feirer jul for å hylle Jesus? I dagens moderne samfunn er det færre som er kristen i den forstand at de tror på Gud. Det er for eksempel ikke lengre vanlig at hele familien går i kirken hver søndag, slik det var for rundt hundre år siden. Personlig har jeg ingen assosiasjoner mellom jul og kristendom, og ser på jula som en koselig tradisjon midt i mørketida.

Vi lever i 2008, og den tradisjonelle jula er det ikke lenger alle som vil følge. Sorte julenisser, julekuler og diverse annen sort julepynt pryder stuene til mange moderne mennesker, som alltid er opptatt av å følge den nyeste trenden. Personlig er jeg veldig opptatt av å bevare gamle tradisjoner og det måtte blitt over mitt lik at en nisse i sort nissedrakt skulle oppholde seg i min stue. Skal det bli ordentlig jul må det for det første være snø, julepynten jeg husker fra jeg var lita må stå på akkurat på de plassene de alltid har stått og sølvguttene må så klart synge julen inn kl 17.

Da jeg er veldig tradisjonell, får jeg meg ikke til å forstå hvordan folk kan feire ordentlig jul hvis hele huset er dekorert i sort eller annen moderne julepynt. Det kan jo være jeg er gammeldags og nekter å møte forandringer, på samme måte som mange eldre nekter å gå over fra brevskriving til å skrive e-mail. Det kan derfor bli spennende å se hvordan jula utvikler seg de neste årene.

Jula er vel spesiell for de fleste, men den har nok en ekstra stor plass i hjertet til små barn. Som barn har man en større evne til å leve seg inn i ting enn man har som vokse, noe som kan være årsaken til at de fleste mister den gode julestemningen man hadde som barn. Barn lever i sin egen fantastiske verden og har en egen magisk kultur. Barn ser en mye større glede i små ting enn hva voksne gjør, som de små tingene de får i adventskalenderen, julesangene, julepynten og ikke minst julebarnetv.

Som tidligere nevn er jula en kristen tradisjon, så hvordan opplever personer fra andre religioner jula? Selv om muslimene feirer sabbath når de bor i Norge, blir ikke vi nordmenn i noen stor grad intenalisert i deres tradisjoner. Siden jula per dags dato for de fleste regnes mer som en tradisjon enn en religiøs feiring, kan man undre over om norske muslimer en gang i framtiden feirer jul på lik linje med andre nordmenn.

Uansett hvordan man feirer julen, er det er tradisjon som har eksistert i mange århundrer, og det er lite sannsynlig at den blir å forsvinne i løpet av de kommende århundrene.

Ingen kommentarer: